Współpraca z kierowcą na działalności w Nowym Ładzie i Pakiecie Mobilności

Wszyscy czekamy na dalszy ciąg legislacyjny polskiej ustawy dostosowującej polskie przepisy do pakietu mobilności, w między czasie branża transportowa szuka rozwiązań minimalizujących skutki pakietu mobilności, nowego ładu oraz wspomnianej wyżej ustawy. Czy współpraca z kierowcą na podstawie działalności gospodarczej ma sens ?

Działalność dla kierowców dotychczas była czymś, co niewątpliwie nie chcieli brać pod uwagę. Wysokie zarobki, które zawdzięczali wypłatą delegacji rekompensowały niskie wynagrodzenie chorobowe czy urlopowe. Nie mniej jednak jest grupa kierowców, którym zależy na wysokiej umowie ze względu na oczekiwaną emeryturę. Na dzień dzisiejszy czyli 5 stycznia 2022 należy przyjąć, że delegacje międzynarodowe przestają istnieć. Przeanalizujmy, więc najpierw jak zmieni się wynagrodzenie kierowcy w przypadku oskładkowania i opodatkowania całego wynagrodzenia.

Przykład 1

Kierowca zarabiał dotychczas 3500 brutto( 3000 brutto na umowie + wyrównanie kwartalne z tytułu ryczałtów) + około 5500 zł z delegacji. Łączny koszt pracodawcy to ponad 9700zł a kierowca dostawał na rękę około 8000zł, więc realne opodatkowanie w tym przypadku wyniosło około 17,5%

 

Przykład 2

Aby w nowym ładzie kierowca z umowy o pracę miał 8000 na rękę to jego wynagrodzenie brutto musi wynieść 11 800, co daje łączny koszt pracodawcy 14 216,64 co daje realne opodatkowanie na poziomie 43,5% W omawianym przypadku kierowca nie skorzysta z ulgi dla klasy średniej ponieważ jego zarobki są zbyt wysokie.

 

Jak miało by to wyglądać w przypadku działalności gospodarczej ? Na samym początku odrzucę formę opodatkowania liniową, ponieważ będzie ona najmniej korzystna dla kierowcy, zostają więc zasady ogólne oraz ryczałt ewidencjonowany.

 

Przykład 3

Kierowca współpracuje z przewoźnikiem posiadając działalność gospodarczą z formą opodatkowania na zasadach ogólnych, kierowca za swoje usługi wystawi fakturę na kwotę 11 800, PIT do zapłaty 1851zł oraz 1062 składki zdrowotnej sprawiają, że kierowca zarobi na rękę 8887 zł, tutaj w dalszym ciągu kierowca nie może skorzystać z ulgi dla klasy średniej. Opodatkowanie wyniesie 24,7%

 

Przykład 4

Kierowca współpracuje z przewoźnikiem posiadając działalność gospodarczą z formą opodatkowania na ryczałcie ewidencjonowanym, kierowca za swoje usługi wystawi fakturę na kwotę 11 800  w przypadku transportu ciężkiego opodatkowanie wyniesie 5,5% oraz podatnik zapłaci zryczałtowaną składkę zdrowotną 529,72

11800-649-529,72= 10 621,28

Kierowca zarobi na rękę 10621,28 a jego zryczałtowane opodatkowanie ogółem wyniesie 10%

 

Do podanych wyżej przykładów w przypadku działalności gospodarczej nie zostały doliczone składki społeczne ZUS, z uwagi na rożne wysokości tych składek przypadku osób rozpoczynających działalność gospodarczą. W związku z czym nie należy porównywać ogólnego opodatkowania działalności z umową o pracę w sposób bezpośredni.

Przy analizie należy też wziąć pod uwagę możliwość, że podatnik który na zasadach ogólnych będzie rozliczał się z małżonką będzie mógł jednak skorzystać z ulgi dla klasy średniej.

W końcu największy kłopot z ryczałtem ewidencjonowanych, ta forma opodatkowania nie może być stosowana dla podatników, którzy współpracują z byłym pracodawcą. Zatem jest to forma współpracy dla nowych kierowców lub dla przewoźników posiadających więcej niż jeden podmiot gospodarczy

Nie mniej jednak, jeśli ustawa będąca obecnie w senacie nie zmieni swojego kształtu do współpraca z kierowcą na działalności gospodarczej jest możliwością utrzymania obecnych zarobków kierowcy, gdzie w przypadku umów o pracę nie będzie takiej możliwości. Kierowcy jednak za mniejsze wynagrodzenie za rękę otrzymają wyższe wynagrodzenie urlopowe i chorobowe.