Czy Pakiet Mobilności jest jedynym źródłem zmian i zagrożeń w 2022?

Niewątpliwie rok 2022 będzie dla wszystkich przewoźników rokiem zmian i wielkich wyzwań. Od lutego zacznie obowiązywać wyczekiwany pakiet mobilności, czy tylko on będzie jedynym źródłem zmian i zagrożeń ?

Odpowiedź jest zdecydowanie negatywna, nasz krajowy ustawodawca szykuje nam dużo większe niespodzianki niż te, których przewoźnicy wyczekiwali wraz z pakietem mobilności. Cześć z nich już stała się faktem „Nowy Ład” został podpisany przez prezydenta. Zmiany podatkowe oraz prawne obejmą wszystkich przewoźników w mniejszym bądź większym stopniu. Do najważniejszych zmian zaliczyć oczywiście możemy uzależnienie składki zdrowotnej od dochodu oraz zlikwidowanie możliwości odliczenia jej od dochodu.

Ponadto o czym dość często się nie mówi, zmieni się dużo w zakresie wypłacania wynagrodzenia „pod stołem”. Obecnie zarówno pracownik jak i pracodawca był odpowiedzialny za takie działanie. Wraz z „Polskim Ładem” odpowiedzialność będzie ciążyć wyłączenie na pracodawcy. Konsekwencjami tego będzie przypisanie pracodawcom dodatkowego przychodu. Pracownik będący podatnikiem z tego tytułu nie będzie natomiast podlegać żadnej sankcji. Zarówno wynagrodzenie jak i składki będą stanowić koszt nieopodatkowany w sytuacji, gdy dojdzie do ujawnienia nielegalności zatrudnienia pracownika, na pracodawcy ciążyć będzie obowiązek płacenia w całości składek na ubezpieczenie społeczne.

Kolejne zagrożenia płyną z projektu z dnia 20 października o zmianie Ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Najważniejszą zmianą i zagrożeniem jest wyłączenie kierowców z delegacji międzynarodowych, a co za tym idzie zmuszenie pracodawców do skokowego wzrostu wynagrodzenia brutto. Ponadto wynagrodzenie za dyżur zostanie dopisane do listy składników wynagrodzenia nie wchodzącego w skład płacy minimalnej, co wiąże się znów ze zwiększeniem kwoty brutto kierowcy. Ponadto w projekcie możemy zapoznać się z nowym wyższym taryfikatorem ITD.

Jaki kształt przybierze ustawa, która trafi do sejmu, tego nie wiemy. Nie wiemy również od kiedy zacznie realnie obowiązywać. Wątpliwym jest jednak termin, luty 2022. W celu przygotowania się do zmian, Polski Przewoźnik, musi więc być przygotowany, że przynajmniej dwa razy będzie zmieniać umowy o pracę na przyszły rok.